סצנה ראשונה
השעה היתה 6 בבוקר, אפרת התעוררה לעוד יום שבו היא צריכה למהר ולצאת לעבודה.
ערב קודם היא לא הרגישה כל-כך טוב ועכשיו קמה במצב-רוח לא מי יודע מה.
מזל שיש לה שיגרת בוקר מסודרת. היא פעלה על אוטומט והספיקה לצאת לעבודה בשעה הרגילה.
גשם ירד בחוץ והיה אפרורי, מה שלא תרם לשיפור מצב הרוח שלה.
מזל שאף אחד לא תפס את מקום החנייה האהוב עליה בחניון, וכך לא נרטבה בגשם.
כשצעדה במסדרון בדרכה לחדרה, עבר במהירות יונתן, הבוס שלה. ראשו שקוע במסמכים שהחזיק בידו ופרצופו קודר. היא אמרה לו "בוקר טוב", אבל הוא הרים את הראש רק לשנייה, מלמל משהו והמשיך בדרכו.
"כמה מעליב" חשבה לעצמה. "בטח הוא כועס עליי בגלל השיחה שלנו אתמול". "הוא לא מעריך אותי, אף פעם אין לו זמן בשבילי והוא תמיד דוחה את הפגישות איתי".
היא נכנסה לחדר, אמרה שלום רפה ליעל ומשה שותפיה לחדר והתיישבה מכווצת בכיסאה.
במהלך היום התרכזה בעבודתה, לא יצאה לאכול צהרים עם חבריה , רק חיכתה שיסתיים היום.
סצנה שנייה
סוף-סוף הסתיים היום.
כשחזרה הביתה ופתחה את הדלת, ראתה את הבלגן שעשו יותם וטל בכל הבית. כל הכעסים והעצבות ששמרה לעצמה כל היום השתלטו עליה.
היא תפסה את יותם בידו וסחבה אותו לחדר, תוך שהיא צועקת על טל שבתור בוגר היתה מצפה ממנו ליותר אחריות.
בסיומה של הסיטואציה, יותם בכה בחדרו. טל ישב כועס בחדרו ואפרת התיישבה בכבדות על הספה בסלון כשהיא כעוסה ועצבנית.
הסיטואציה מוכרת לכם? חוויתם מצבים דומים בבית ובעבודה?
מה קרה כאן בעצם? מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב ?
כיצד ניתן להימנע מהתגובות האוטומטיות הקשות האלה?
לעזרתה של אפרת יכולה לבוא אפר"ת 😊
זה המקום לדבר על מודל אפר"ת.
מודל אפר"ת – ראשי תיבות של אירוע-פרשנות-רגש-תגובה, הוא מודל התנהגותי המתאר את התהליך המתרחש בתוך האדם מרגע קרות אירוע ועד לתגובה שלו אליו.
אנחנו פועלים עפ"י תבניות חשיבה, נוטים להניח הנחות ולשים את עצמנו במרכז, כך שנדמה לנו שכל דבר שקורה קשור בהכרח אלינו. כתוצאה מהתנהלות זו, אנו מתמלאים כעס ותחושות שליליות אחרות כלפי האדם והאירוע שקרה, במקרים רבים ללא כל ביסוס.
כיצד יכולה אפרת להיעזר במודל אפר"ת ?
אפרת הגיעה לסיטואציה עם הבוס במצב ריגשי מסוים. המצב הזה הוביל אותה לתת פרשנות מאוד מסוימת לאירוע, פרשנות הנובעות מאותן תבניות חשיבה שהזכרתי קודם. מאחר ולא עצרה לחשוב האם ייתכן שקיימת פרשנות אחרת לאירוע, היא גרמה לתגובה הנעלבת והפגועה שתוארה בסיפור.
יותר מכך, היא הסתגרה בעצמה כל היום ובכך העצימה את הכעסים בתוכה. כאשר קרה האירוע הנוסף כשחזרה לביתה היא התפרצה על ילדיה.
מה מציע מודל אפר"ת?
ללמוד לזהות שאנחנו נמצאים בתוך מצב כזה, לעצור ולחשוב על סיבות אחרות שגרמו לאותו אדם או אותו אירוע לקרות כפי שקרו, סיבות שאינן שמות את עצמנו במרכז אלא מאפשרות לנו לראות את הצד האחר. כאשר נעשה זאת נוכל לשנות את התגובה שלנו לאירוע וכך למנוע מעצמנו קושי וסבל.
הסרטון המצורף ממחיש את הדבר בקצרה :
האם זה אפשרי?
שכן, אנחנו יכולים ללמד את המוח שלנו לשלוט על המחשבות שלנו, וכתוצאה מכך גם לשנות את התגובות והפעולות שלנו.
בשלב ראשון כדאי להיעזר באדם אחר שיוכל לשקף לנו את ההתנהלות שלנו ולהציע לנו פרשנויות אחרות. בשלבים הבאים, להתקדם ולעשות בכוחות עצמנו את העצירה המחשבתית ולהשפיע בצורה טובה על איכות חיינו.
בתור התחלה מציעה לכם לנסות את הניסוי המעניין הבא:
הסתכלו על הרכבת הנוסעת בסרטון המצורף. בכוח המחשבה תוכלו לראות את הרכבת נכנסת למנהרה וכשתחליפו את המחשבה תראו אותה גם יוצאת מהמנהרה.