אשה לאחר שינוי קריירה באמצ החיים

שינוי קריירה באמצע החיים

למה שינוי קריירה באמצע החיים ?

אתם גברים או נשים, מבוגרים או צעירים ברוחכם, שכירים או עצמאיים, בכירים או זוטרים שמוצאים את עצמכם במחשבות על שינוי קריירה באמצע החיים.

יכול להיות שקרה לכם משהו חיצוני: פוטרתם מהעבודה, הוציאו אתכם לחל"ת, שינוי טכנולוגי כלשהו הוביל לצמצום כח-אדם בחברה בה אתם עובדים, התחום שבו אתם עוסקים אינו רלוונטי.

יכול להיות שקרה לכם משהו חיצוני שהוביל למשהו פנימי: המציאות שהשתנתה שמה מולכם מראה שחשפה את תחושת התקיעות, חוסר הסיפוק, השעמום בעבודה, חוסר ההערכה של ממונים כפיפים או לקוחות, שכר שלדעתכם לא הולם את התרומה שלכם לארגון או לעולם.

יכול להיות שעלו מחשבות טובות ומקדמות של רצון לשינוי ממקום טוב ושלם, של רצון להשתפר ולהתפתח, להתקדם בקריירה, להתעסק בדברים שמעניינים אתכם באמת.

בכל מקרה, אתם חשים שנדרש לכם שינוי קריירה ואינכם יודעים כיצד להמשיך מהנקודה הזאת.

 

חשוב לדעת מראש

לפני שאתם נחפזים להסיק מסקנות ולהחליט החלטות, כדאי שתבחנו את העניין בעיניים פקוחות ותהיו מודעים לדברים הבאים:

  • חשוב שתוודאו, לפני שאתם יוצאים לדרך, שיש לכם את הכוחות הפנימיים המתאימים להתמודדות עם הקשיים והאכזבות שיצוצו במהלך הדרך הלא פשוטה הזו. במידה ויש לכם ספק, כדאי שתיפנו לגורם מקצועי, דוגמת מאמן קריירה, שילווה אתכם בתהליך.
  • התמודדות עם שינויים בכלל ושינוי קריירה בפרט אינה פשוטה בכל גיל. גם אם השינוי נעשה ביוזמת האדם עצמו וגם אם השינוי נכפה עליו. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעובד שגילו מעל 50 ויש האומרים אפילו מגיל 40.
  • לקשיים המוכרים מחיפוש עבודה בתחילת הקריירה יתווספו קשיים נוספים המושפעים מנקודת הזמן והמקום שבו אתם נמצאים:
  1. אולי אתם בררניים יותר לגבי סוגי העבודות שמעניינים אתכם
  2. ייתכן שתתקשו לקבל זימונים לראיונות עבודה
  3. ייתכן שתאלצו להסתפק במשרה שאינה הולמת את הכישורים שלכם או שאינה ברמה של התפקידים שעשיתם בעבר
  4. ייתכן שהשכר יהיה נמוך ממה שקיבלתם עד עתה, לפחות לתקופת זמן מסוימת.
  5. ייתכן שהמנהלים שלכם יהיו צעירים מיכם
  6. סביר שרוב העובדים יהיו צעירים מיכם
  • חשוב לדעת מראש שתהליך החיפוש לוקח זמן ארוך יותר בגיל המבוגר מאשר בגילאים הצעירים יותר.
גבר מחייך לאחר שינוי קריירה באמצע החיים

מה עם "עניין הגיל" ?

לעובדת היותכם מעל גיל 40 או 50, ישנם יתרונות וחסרונות בהקשר לשינוי קריירה באמצע החיים. עומדים לזכותכם:

  • הניסיון שצברתם בשנות עבודתכם הרבות
  • הזמן שעבר וההתנסויות השונות שהובילו לכך שאתם יודעים יותר מהם הדברים שאתם רוצים בחייכם וחשוב אף יותר – מהם הדברים שאתם לא רוצים להשלים איתם יותר.
  • התנסיתם בסביבות עבודה שונות
  • ניהלתם יחסי עבודה עם
  • אנשים שונים בתפקידים שונים
  • צברתם ידע רב במהלך השנים

עלולים להקשות:

  • כישלונות או אכזבות שחוויתם בעבר עלולים להיות לרועץ ולמנוע מיכם פתיחות מחשבתית הנדרשת מאוד בתהליך שינוי קריירה באמצע החיים.
  • ייתכן שאתם סובלים מקיבעון מחשבתי הנובע מעבודה ארוכת שנים אצל אותו מעסיק
  • הרגלים לא מקדמים השתרשו בכם עמוק במרוצת השנים
  • יצרתם לעצמכם מציאות שכובלת אתכם ותקשה עליכם לבצע שינויים משמעותיים: התחתנתם, נולדו לכם ילדים, רכשתם נכס מגורים – מה שאומר שכנראה יש לכם משכנתא להחזיר ולא בטוח שתרצו לעבור דירה ולנתק את הילדים מבית הספר המוכר והחברים

מה החששות שעולים לקראת שינוי קריירה באמצע החיים?

חששות ממניעים פנימיים

החשש הראשון הוא מכך שמדובר בשינוי משמעותי וגדול וזה מפחיד. זה המקום לומר שמינעד השינויים האפשריים הוא רחב מאוד. לא תמיד נדרש להפוך את החיים על פיהם. לעיתים הוספת עיסוק או הרחבת תחומי אחריות בעבודה קיימת יכולים לענות על הצורך. לעיתים שינוי מקום העבודה אינו מצריך שינוי מקום מגורים וכו'. לכן כדאי להתגבר על הפחד הזה ולבחון מהו השינוי שמתאים לכם.  

חשש נוסף הוא שאתם יודעים בוודאות מה אתם לא רוצים, אבל לא יודעים לומר מה כן. אתם חושבים שתנאי מקדים כדי להתחיל בתהליך הוא לדעת מה כן.. זוהי גישה מוטעית המעכבת אתכם בהחלטה להתחיל בשינוי. משמעות החשש הזה היא שאתם חייבים להסתייע בגורם חיצוני כדי להתקדם – פנו למאמן קריירה.

חשש שתידרשו לקורסים או לימודי השלמה על מנת להתאים לדרישות הנוכחיות. ייתכן שהפעם האחרונה שלמדתם או הייתם בקורס משמעותי היתה לפני זמן רב ואתם מביעים ספק ביכולת הלמידה שלכם. זה אומר שהגיע הזמן ללמוד ולהתחדש וייתכן שתוכלו להתגבר על החשש ועל הקושי בלימודים עצמם בעזרת שותף ללימודים. 

חשש מלעבוד בסביבה שכולם צעירים יותר מיכם. אם החשש הזה נובע מענייני אגו, חשוב ללמוד כיצד להתגבר על כך, בייחוד אם אתם רוצים להמשיך ולהיות שכירים. אפשרות אחרת היא להפוך לעצמאי ולפנות לקהל יעד מבוגר יותר.

חששות מגורמים חיצוניים

החשש המשמעותי הוא שהגיל שלכם ימנע מיכם למצוא עבודה. אתם מרגישים שהמציאות מתאכזרת אליכם ואין לכם שליטה או יכולת השפעה על הדבר. בפסקה למעלה הצגתי את היתרונות והחסרונות הנובעים מהגיל. במסגרת תכנון הקריירה מחדש כדאי לחפש פתרונות שמביאים לידי ביטוי את היתרונות שלכם.

חשש אחר הוא מההשלכות הכלכליות של השינוי על המשפחה ורמת החיים אליה הורגלתם. זהו חשש הגיוני, איכפת לכם מהמשפחה ואתם גם מושפעים מהנורמות של הסביבה בה אתם חיים, אבל אסור שימנע מיכם להתקדם בשלבים הראשונים של התהליך. כמובן שעליכם לקחת בחשבון שתיתכן ירידה זמנית או קבועה בשכר וברמת החיים, ולכן חשוב שתבחנו בקפידה את כל המשמעויות של השינוי ותיערכו אליהן מראש. תכנון טוב מראש יחסוך טעויות ואכזבה בהמשך הדרך. 

חשש שהסביבה לא תקבל את הרצון הזה שלנו ולא תשתף פעולה. חשוב להפריד בין הסביבה של המשפחה הקרובה והחברים הקרובים לבין הסביבה הרחוקה יותר ולהחליט האם ולמה משמעותי לכם לתת תשומת לב ומקום. 

חשש נוסף הוא שאתם יודעים בוודאות מה אתם לא רוצים, אבל לא יודעים לומר מה כן. אתם חושבים שתנאי מקדים כדי להתחיל בתהליך הוא לדעת מה כן.. זוהי גישה מוטעית המעכבת אתכם בהחלטה להתחיל בשינוי. משמעות החשש הזה היא שאתם חייבים להסתייע בגורם חיצוני כדי להתקדם – פנו למאמן קריירה.

חשש שתידרשו לקורסים או לימודי השלמה על מנת להתאים לדרישות הנוכחיות. ייתכן שהפעם האחרונה שלמדתם או הייתם בקורס משמעותי היתה לפני זמן רב ואתם מביעים ספק ביכולת הלמידה שלכם. זה אומר שהגיע הזמן ללמוד ולהתחדש וייתכן שתוכלו להתגבר על החשש ועל הקושי בלימודים עצמם בעזרת שותף ללימודים. 

חשש מלעבוד בסביבה שכולם צעירים יותר מיכם. אם החשש הזה נובע מענייני אגו, חשוב ללמוד כיצד להתגבר על כך, בייחוד אם אתם רוצים להמשיך ולהיות שכירים. אפשרות אחרת היא להפוך לעצמאי ולפנות לקהל יעד מבוגר יותר.

נשים בתהליך שינוי קריירה באמצע החיים

כיצד להתמודד עם החששות מפני שינוי קריירה באמצע החיים?

הדבר הראשון החשוב הוא לשתף את בן/ בת הזוג במחשבות והחששות. שותף לחיים שתומך ומאמין שהשינוי טוב וחשוב עבורכם וגם למשפחה  -בטווח הארוך יותר, יהווה משענת חשובה בנקודות הקושי והשבירה.

כדאי לשתף גם חברים וסביבה קרובה שיתרמו מזווית הראייה שלהם, מהי משמעות השינוי בעיניהם. הם גם יוכלו להאיר בפניכם את היתרונות והכישורים שיש לכם ואתם מתקשים לראות בעצמכם.

במידה ואתם חוששים מאוד לצעוד לבד בדרך הזו,  כדאי לבחון ולבחור מאמן קריירה או יועץ קריירה שיכוון וילווה אותך לאורך הדרך , יסייע לך לענות על השאלות ולעבור מעל המכשולים שיצוצו בדרך.

חשוב לדייק את הרצון: האם אתם מעוניינים להמשיך ולהיות שכירים? האם רוצים להיות פרילנסרים? או עצמאיים? האם רוצים לפנות לתחום חדש? או לתפקיד שונה בתחום הידוע והמוכר?

מהו התחום שבו רוצים לעסוק?

כדי להמחיש בפניכם את חשיבות הדיוק, הנה סיפורו של יעקב (שם בדוי):

יעקב חלם שנים רבות על היום שבו יפתח מסעדה. בינתיים התפרנס מעבודה כשכיר בחברה תעשייתית גדולה.

לאחר יום הולדתו ה- 50 החליט שזה הזמן לעשות שינוי. בשלב הבירור כשנשאל האם יש לו ניסיון בניהול מסעדה? השיב בשלילה, גם על השאלה האם יש לו או הצליח לגייס תקציב להשקעה בהקמת מסעדה? ענה בשלילה. 

גם ניסיון בניהול מסעדה לא היה לו ולכן עלתה השאלה החשובה הבאה: מדוע הוא רוצה לפתוח מסעדה? מה חשוב לו להשיג באמצעות המסעדה?

הסתבר שיעקב מאוד אוהב לבשל וגם מיטיב לבשל. חשוב לו מאוד לבשל ולארח אנשים שייהנו מהבישולים שלו. הוא הופתע לשמוע שהקמת מסעדה לא תקדם אותו להגשמת הרצון הזה מכיוון שאינה כרוכה באמת בבישול, אלא בהתעסקות תפעולית, ניהולית וכספית. תחומים שבהם לא היה לו כל הבנה או עניין.

ברוח המציאות המשתנה, בה החל לפרוח טרנד האירוח והבישול בבתים פרטיים, החלו יעקב ואישתו להגשים את החלום: לבשל עבור אנשים, לארח אותם ולהנות מהמחמאות שהם נותנים.

מידי שבוע אני מעלה תכנים מעניינים על אנשים, קריירה ותעסוקה

לסיכום

שינוי קריירה באמצע החיים הוא תהליך מתמשך ולא פשוט. חשוב לדייק בניתוח המציאות, הרצונות, היכולות והאפשרויות, על מנת להבין מהי נקודת המוצא ומהו היעד אליו רוצים להגיע.

שינוי אינו חייב להיות משהו גדול ומפחיד. חשוב לעשות את השינוי המדויק עבורך.

מאמן קריירה שיהיה לצידך לאורך הדרך יקנה לך ביטחון ורוגע. הוא יסייע לך לראות ולנתח את הדברים בבהירות, לעבור על כל שלבי התהליך בצורה מסודרת מבלי לפספס אף שלב חשוב בדרך ולהגיע בסופו של דבר למטרה.

מכיר מישהו שהמסר הזה יכול לעניין אותו? תהיה חבר ותשתף

 

חושבים על שינוי קריירה?
קבלו ממני שיחת מיקוד ללא עלות

לקוחות מספרים ש...

"לכו בביטחון לכיוון החלומות שלכם.
חיו את החיים שאתם מדמיינים"

(הנרי דיוויד ת'ורו)

גילי פיינשטיין תהליך שינוי קריירה
גילי פיינשטיין מאמנת לשינוי קריירה - רעיונות לשינוי

היי! אני מעלה לאתר שלי תכנים רבים בנושא קריירה ואפקטיביות בעבודה, שממש חבל לפספס!

מלא.י כאן את המייל שלך

וכך נוודא שתשמע.י ממני בכל פעם שתוכן חדש, מקורי ואיכותי יעלה לאתר. מבטיחה לא להציק יותר מדי 🤞
גילי 🙂

דילוג לתוכן