בחירת מקצוע לעתיד

מה הבעיה עם מה שאנחנו כבר יודעים?

כשהיינו ילדים ההורים של רובינו, אמרו לנו: "תגמרו את כל האוכל מהצלחת", "תהיו ילדים ממושמעים", "תשקיעו בלימודים", "תלמדו באוניברסיטה", "תמצאו מקום עבודה גדול ומסודר שיאפשר לכם להסתדר בחיים". גם ההורים של הורים שלנו אמרו את אותו דבר, מתוך מקום דאגה לעתיד בטוח. התפיסה הזו, שבה אנשים החליטו על בחירת מקצוע לחיים – מקצוע שיאפשר לנו להשיג ביטחון תעסוקתי, משכורת בטוחה, קביעות, תנאים נלווים ובעיקר שקט נפשי – כל זה פשוט כבר אינו קיים!

העולם השתנה וממשיך להשתנות, בקצב שינוי שהולך וגדל. אנשים שחושבים על בחירת מקצוע לעתיד משיקולים של ביטחון, עושים טעות חמורה, שתוצאותיה לא יאחרו לבוא תוך מספר קטן של שנים. בחירת מקצוע לעתיד הפכה לעניין מורכב יותר ואיתו היכולת הכלכלית שלנו להתחתן ולהקים משפחה אותה נפרנס בכבוד ונעניק לעצמנו ולילדינו את כל מה שאומר "להסתדר בחיים". עד לאחרונה, חיינו בתחושה שאם רכשנו את אותו מקצוע לעתיד, אנחנו יכולים לנוח על זרי הדפנה וליהנות ממנעמי החיים.

השינוי כבר כאן

שינויים עולמיים כגון המהפכה התעשייתית, הצטרפות נשים למעגל העבודה, גלובליזציה, רשת האינטרנט, הסמארטפון, המצאות טכנולוגיות רבות, והקורונה כמובן, השפיעו על עולם העבודה, היעלמות מקצועות מסוימים והופעת מקצועות חדשים. עובדת חיים זו כבר אינה כל כך זרה לנו והשינוי הפך להיות הדבר הקבוע היחיד שקיים פה. בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים הפכו פרילנסרים או עצמאיים והחלו להתפרנס מחלקי מישרות בתחומים דומים או משיקים. חברות רבות פנו לדרך ההתייעלות ועשו קיצוצים משמעותיים בכח האדם שלהם. פתאום חיפוש מקצוע לעתיד אינו נחלתם הבלעדית של הצעירים. גם אנשים מבוגרים יותר נאלצים לחשב מסלול מחדש.

בחירת מקצוע לעתיד, ביום שאחרי תקופת הקורונה

עוצמת השינוי, בתקופת הקורונה, היא בסדר גודל שלא הכרנו: תהליכי שינוי שהיו אמורים לקחת שנים, התרחשו תוך מספר חודשים. תהליכים שניסינו להתחמק מהם, דוגמת דיגיטציה של עולם החינוך ועבודה מרחוק, הופיעו בפתח דלתנו ואילצו אותנו להתאים את עצמינו לשינוי במהירות שיא.

תחושות בלבול, חוסר ידיעה, חוסר אונים ודאגה מפני העתיד לבוא, הן תחושות המשותפות לצעירים ומבוגרים כאחד. מה ניתן לעשות על מנת להפחית את התחושות האלה? בין אם מברירה או מחוסר ברירה, נראה שקשה יותר לדעת כיום מאיפה בכלל להתחיל תהליך של בחירת מקצוע לעתיד בתקופה בה העתיד כל-כך לא ברור?

איך נעשה זאת?

קודם כל, חשוב להדגיש שהתחושות האלה הן נורמליות וטבעיות וניתן לנהל אותן.

הדבר המומלץ לעשות הוא לפעול בשני ערוצים במקביל: האחד – תפיסתי והשני מעשי.

בערוץ התפיסתי נאמץ את תורתו של סטיבן קובי מחבר הספר "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד": נאמן את עצמינו להיות פרואקטיביים ונחושים. נמקד את מחשבותינו ומעשינו במעגל ההשפעה ולא במעגל הדאגה.

מהם מעגלי הדאגה וההשפעה?

מעגל הדאגה הוא מעגל שבו נמצאים כל אותם הדברים שאנחנו דואגים בגינם: בריאותינו ובריאות בני המשפחה, ילדים, בעיות בעבודה, חובות , מצב המדינה, מלחמה גרעינית ועוד. לגבי חלק מהדברים הנמצאים במעגל אין לנו שליטה ולגבי חלק מהם יש לנו שליטה, אנחנו יכולים לעשות לגביהם דבר מה. את הדברים לגביהם אנו יכולים לעשות משהו נתחום במעגל קטן יותר והוא נקרא "מעגל ההשפעה".

ככל שנמקד את מחשבותינו במעגל ההשפעה ונבצע פעולות שאכן ישפיעו ויקטינו את הדאגה שלנו, כך נהיה אנשים פרואקטיביים, רגועים ומעוּדדים יותר. אנשים פרואקטיביים הממקדים את מאמציהם במעגל ההשפעה, האנרגיה החיובית שלהם גדלה ומרחיבה את מעגל ההשפעה.

אם נבחר גישה ריאקטיבית הממוקדת במעגל הדאגה שהיא קורבנית מטבעה, האנרגיה השלילית תגדל, תצמק את מעגל ההשפעה וכך נהיה חרדים ודואגים יותר.

משמעות הפרואקטיביות היא להבטיח לעצמינו הבטחה ולקיימה, להציב לנו יעד ולעמוד בו. ככל שנעשה זאת יותר כך ניעשה פרואקטיביים יותר.

כיצד נהיה פרואקטיביים בבחירת מקצוע לעתיד?

כאן מגיע החלק המעשי. נעשה את הבחירות שלנו, אמנם בתנאי אי וודאות לא פשוטים, אך תוך ניתוח המציאות. ראשית, חשוב לקחת בחשבון שיקולים אישיים חשובים כמו מהם הצרכים והערכים, התכונות והכישורים האישיים, הנטיות המקצועיות וגם השאיפות והחלומות.

בשלב השני, ננצל לטובתנו את כמות המידע הבלתי נתפשת באינטרנט ונתחיל לחקור. ישנם לא מעט מאמרים העוסקים בנושא ומדברים על מקצועות העתיד: המקצועות המוערכים כמקצועות מתפתחים, בעלי סבירות גבוהה שיהיה בהם צורך רב בעתיד.

מה שבטוח הוא, שלא נוכל לדעת בשלב הנוכחי מהם כל מקצועות העתיד, משום שלפחות 50% מהם עדיין לא הומצאו. בדומה לכך שבעבר לא ידענו מהו המקצוע כותב תוכן, בונה אתרים או אושיית רשת והיום הם מקצועות מבוקשים.

הנה מספר עקרונות שאולי יכולים לעזור לך בחשיבה על בחירת מקצוע לעתיד:

  • לימודים רב תחומיים המשלבים תחומים ריאלים והומניים יגדילו את הסיכוי להשתלב בעולם העבודה החדש: חקלאות ומחשבים, טכנולוגיה וכלכלה.
  • עקב גידול האוכלוסין ועלייה בתוחלת החיים יגדל הביקוש למקצועות הטיפול, הסיעוד, הגריאטריה והייעוץ הפנסיוני.
  • עלייה בזמן הפנוי תייצר ביקושים למומחי פנאי – יוצרי תכנים לקורסים, סדנאות, חוגים וכו'
  • הדרישה לשירות לקוחות איכותי תעורר ביקוש לאנשי מכירות, שיווק ופרסום איכותיים.
  • בתחומי הכספים תהיה דרישה למומחים בבנקאות, השקעות, ראיית חשבון.

 

אז מה השורה התחתונה?

אמר קונפציוס: "תבחר עבודה שאתה אוהב ולא תצטרך לעבוד אפילו יום אחד בחייך"

בבואכם לחשוב על בחירת מקצוע לעתיד המשלב עניין והתאמה אישית, עם תחומים מתפתחים, היו פרואקטיביים- לימדו , חקרו ואל תחששו לשנות ולהשתנות, כי מסתבר שהעתיד ממש כאן. בהצלחה!

מכיר מישהו שהמסר הזה יכול לעניין אותו? תהיה חבר ותשתף

 

מידי שבוע אני מעלה תכנים מעניינים על אנשים, קריירה ותעסוקה

מוזמנים גם להקשיב לפודקאסטים שלי באתר, או בפלטפורמה בה אתם מקשיבים לפודקאסטים: ספוטיפיי,  יוטיובאפל פודקאסטגוגל פודקאסט וכו'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חושבים על שינוי קריירה?
קבלו ממני שיחת מיקוד ללא עלות
גילי פיינשטיין מאמנת לשינוי קריירה - רעיונות לשינוי

היי! אני מעלה לאתר שלי תכנים רבים בנושא קריירה ואפקטיביות בעבודה, שממש חבל לפספס!

מלא.י כאן את המייל שלך

וכך נוודא שתשמע.י ממני בכל פעם שתוכן חדש, מקורי ואיכותי יעלה לאתר. מבטיחה לא להציק יותר מדי 🤞
גילי 🙂

דילוג לתוכן